! ! BajuLusuhSeluarTampal: pilu sepilu-pilunyaaaa......

Pages

Monday, July 11, 2011

pilu sepilu-pilunyaaaa......

setiap benda berlaku ada sebab. jadi sebab boleh berpunca dari masa lepas, atau untuk memberi kesan kepada masa depan.

benda kecik berlaku pun ada sebab. pernah pikir kenapa biasanya kentut yang berbunyi kuat tak berapa nak busuk, tapi kalau kentut yang sopan santun senyapnya tu busuk boleh buat kita tercekik oksigen?

biasanya kita tertelan udara (majoriti : nitrogen can CO2) masuk dalam perut, "buih" dari udara yang ditelan ni besar-besar dan menghasilkan kentut yang berbunyi kuat dan tak busuk.
senang cerita, masuk angin = keluar angin.

tapi. untuk kentut yang busuk pulak ada cerita lain sikit. proses fermentasi oleh bakteria dalam saluran makanan dan penghadaman yang dibuat oleh perut dan usus akan menghasilkan gas yang berbau sengit...."buih"nya pulak kecik-kecik... memang busuk dan suka muncul secara halus, senyap macam ninja... tiba-tiba je rasa dunia terlalu busuk untuk seketika.

hari ni aku kena balik kerja jalan kaki sebab basikal aku rosak, dari situ aku dapat idea nak cerita benda ni. macam tak ada kaitan kan? memang tak ada kaitan pun, aku je yang bengong...

fakta disemak semula di heptune.com

1 komen komen oltromen:

LyNaAlyaa said...

Hye! Nak tahu SISTEM BUAT DUIT SAMBIL TIDUR? Jum belajar cara jana pendapatan di rumah. Berminat? Dapatkan LAPORAN EKSKLUSIF secara PERCUMA tentang system ajaib ini di sini --> http://bit.ly/mwPivE

Post a Comment