! ! BajuLusuhSeluarTampal: kita ni dah cukup matang?

Pages

Monday, July 9, 2012

kita ni dah cukup matang?

bila usia dah masuk 20-an, mesti ramai yang akan terpikir tanggungjawap untuk menjadi dewasa. tanggungjawap ni takde yang suruh pun, sendiri faham la...masyarakat mengharap bila kita masuk usia 20-an, kita jadi matang, jadi penyumbang kepada pembangunan masyarakat tu sendiri...

tapi macam mana nak tahu kita dah matang ke belum?

bila aku tanya macam ni, ada pulak yang alih tumpuan kepada soalan : lelaki atau perempuan yang jadi matang dulu?

matang kat sini bukan maksud capai akil baligh (puberty) dulu, tapi jadi
matang macam seorang dewasa...
matang yang cukup untuk buat keputusan besar secara sendiri...
matang yang cukup bijak untuk tak dipergunakan orang lain...

jadi aku alih balik tumpuan ke satu jawapan yang boleh jawap dua-dua soalan tu serentak...

sifat jelas orang yang dah matang dewasa adalah bila dia tak mudah homesick bila berjauhan dengan keluarga, kalau asyik tiap-tiap hujung minggu rasa sedih bila tak dapat balik jumpa keluarga, rasa perangai macam tu macam belum cukup matang lagi...belum cukup berani untuk menghadapi dunia dalam masa sama berjauhan dengan keluarga...

semua orang akan berjaya atasi hal ini, cuma cepat atau lambat saja...kalau dah kahwin, ada keluarga sendiri pun tak habis-habis nak homesick, pun susah jugak kan...

kita tak perlu membandingkan lelaki atau perempuan bila nak tengok sifat ni, majoriti dari kita ada keluarga, jadi semua orang sama......dan bila kita lihat mereka yang membesar tanpa keluarga, mereka lagi cepat matang ada la..

ini anak kucing jenis Caracal, mereka belum matang lagi rasanya...

18 komen komen oltromen:

Hikaru Yui said...

xmahu matang boleh? =p

E'in said...

hahahahaha.. awak ngah homesick kan?

man said...

klu matang sgt..nanti org xsuka..heheheh

trica putri said...

hahaha setuju

Mak Wardah said...

Salam.Antara lelaki dan perempuan yang lebih cepat matang biasanya perempuan. Mungkin disebabkan perempuan lazimnya kurang enjoy...tapi sebenarnya terpulang pada diri masing2.

Rain Aziz said...

tak jugak.. kan da ckp.. xsemestinya lelaki atau pempuan yg matang dulu..semua sama.. kenapa suka bandingkan sapa matang dulu.. lelaki atau pempuan.. aku bengang la ni... hahaha.. lelaki yg kurang enjoy pun cpt matang jgk.. xkesah la sapa pun.. ada org matang sebab pengalaman, ada orang matang sebab banyak menimba ilmu, ada orang matang sebab kena tocher selalu, ada orang matang sebab terpaksa.. macam-macam la.. orang tua pun ada yang tak matang lagi.. dah tua-tua xsedar diri lagi.. duk layan menari gangnam lagi.. he.. he.. he..

Tajudin Ismail said...

salam ziarah

outbound malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

saifudin abu izzudin said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Syafik Coklat said...

kadang-kadang orang berubah untuk matang secara perlahan-lahan dan ada juga secara mendadak . mengikut diri masing-masing lah . =)

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

http://www.nolimitadventure.com/

Anak Timur said...

geram tengok anak kucing tu...

Collagen Powder | ESP – Soy Protein Isolate Powder | GLA Complex | Omega Guard | Vita-E Complex | B-Complex | Vita-Lea | Alfalfa Complex | OsteMatrix | VIVIX | Vita-Lea for Children | Chewable Vita-C 100mg | Zinc Complex | Lecithin | Nutriferon | Meal Shakes | Herb-Lax | Cinch Shake Mix | DTX Complex | Sustained Released Vita-C 500mg | Performance Maximum (Pure Hydration Drink) | Garlic Complex | Advanced Joint Health Tablet | Peppermint Ginger Plus | Cinch Energy Tea Mix | Caratomax | Herbal Blend Multi-Purpose Cream |

ctpayong said...


السلم عليكم ورحمة الله

dari pengamatan, antara yang memotivasikan diri untuk menjadi/cepat matang adalah situasi hidup.

ps : itu kakCT, orang lain mungkin lain.

pss : cantik kucing tu kan...

hihi trackcare said...

matang..bukan datang secara paksa..tapi bg saya, matang dtg secara semulajadi..matang dari cara berfikir, cara bertindak, dan sikap...tapi jika kita byk membaca, bergaul dgn org2 positif..cepatlah kita jadi matang..jemput singgah blog setahun jagung manis saya..www.ihhi.my

Dzafrie Zakey said...

Assalam..ejaan bg salam kak salah tu.. salam=sin+lam+ALIF+lam
Maaf ternmpak..pggunaan bhsa arab kena hati2,ubah@buang 1huruf atau baris boleh. Mngubah maksud. Maaf!:)

Dzafrie Zakey said...

Assalam..ejaan bg salam kak salah tu.. salam=sin+lam+ALIF+lam
Maaf ternmpak..pggunaan bhsa arab kena hati2,ubah@buang 1huruf atau baris boleh. Mngubah maksud. Maaf!:)

Miss Allison Swift said...

adakah pemilik blog ni masih hidup ???
hihi bukan apa..
sedih bila jumpa blog best tapi last update 3 thun yg lalu sobs3

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Post a Comment