! ! BajuLusuhSeluarTampal: dari tersinggung hati, terhasil entri motivasi

Pages

Monday, July 2, 2012

dari tersinggung hati, terhasil entri motivasi

aku rasa kita semua tahu negara Jepun, negara yang pernah menjajah kita zaman dulu-dulu, negara yang kena 2 bijik bom atom, dan sekarang negara yang maju, sangat maju...

orang jepun berjaya bangunkan negara yang teruk kena belasah masa perang dunia kedua, dan sekarang berada pada tempat ketiga ekonomi terbesar dunia. ada orang cakap, kemajuan negara jepun buat malaysia nampak 10 tahun ketinggalan...

aku bukan nak fikirkan sangat berapa tahun kita tertinggal sebenarnya...tapi terfikir satu benda, pernah tak orang jepun tengok negara lain macam negara malaysia kita dan kata "oh, mereka tertinggal 10 tahun dari kemajuan kita, apa kata kita relax dulu, tunggu sampai negara lain sama maju dengan kita..."

tak ada kan? orang jepun dah maju dan terus nak maju, makin maju...

apa yang aku cuba sampaikan adalah...tak kisah la seberapa bagus kita ni, tak bererti kita patut berhenti.

benda ni boleh kita guna dalam hidup kita, dalam masyarakat dan negara kita... bila kita dan habis sekolah atau universiti, tak semestinya kita patut berhenti belajar benda baru...cukuplah kita membaca benda-benda baru, belajar melihat sesuatu perkara dari pandangan budaya dan negara lain..

sama la dengan negara kita, ya, negara kita aman, terhindar dari bencana alam, rakyat ada pelajaran dan pekerjaan... tapi tak bererti kita patut pandang negara-negara miskin dekat afrika dan cakap "oh, ada negara tu tak cukup makan, perang dan huru-hara, jadi kita patut berhenti menambahbaik negara kita dan bersyukur dengan apa yang ada"

aku sangat tersinggung hati bila dengar orang yang cakap macam tu walaupun dia bukan tujukan dekat aku...

seolah-olah berusaha menjadi lebih baik tu satu benda yang salah dan tak adil untuk orang lain sebab ada orang lain tak sebaik/maju macam kita..

seolah-olah kita cakap dengan orang ada tengah buat program master degree dekat universiti itu tamak dan hanya merendahkan mereka yang hanya ada bachelor degree..

menjadi lebih baik tu tanggungjawap individu terhadap diri sendiri, dan menjadi tanggungjawap bersama bila kita bertindak sebagai ahli masyarakat..dan aku lihat mereka yang kita tak patut menambahbaik diri dan masyarakat ni sebagai orang yang hanya melembapkan kemajuan negara..


aku tulis jugak satu entri bersifat motivasi, selagi aku tak tulis benda ni, tak tenang hati nak study untuk exam...

aku rasa ini la rupa musang tengah senyum

3 komen komen oltromen:

Post a Comment