! ! BajuLusuhSeluarTampal: blogger perempuan dan fesyen mereka.

Pages

Sunday, August 14, 2011

blogger perempuan dan fesyen mereka.

sila ambil kisah amaran ini: entri ini mampu membuat sesetengah orang stres, bengang, sakit hati. sila jangan gunakan stres sebagai alasan untuk batalkan puasa, itu tidak sah okay...

semua orang tahu blogsphere malaysia dikuasai perempuan. aku tak kata blogger perempuan sentiasa yang terbaik, tapi ada lebih ramai perempuan dari lelaki kat sini. dari ramai-ramai blogger tu, ada yang tulis blog dengan genre fashionista. aku rasa ramai jugak yang suka fesyen yang diaorang tunjuk, tapi aku ada beberapa nasihat, harap korang tak lupa walaupun sibuk berfesyen.

anda seorang mangsa fesyen bila apa yang dipakai sakitkan hati dan badan sendiri.

ini sebijik rule of thumb yang aku rasa sangat betul. bagi aku, hilang erti berpakaian bila diri sendiri sakit. pakaian itu wujud kat badan untuk memberi keselesaan, bukan mendera.. pakai la sesuatu yang tak buat korang kena ubah cara berjalan yang normal. untuk mereka yang berusaha menutup aurat, pakailah sesuatu yang tak buat korang rasa tak sedap hati.

"eh, pakai tudung macam ni tak boleh jalan dekat dengan kipas, nanti tersedut masuk kipas, patah tengkuk gue?"

"okay ke skirt aku ni? kalau ada lelaki kacak gagah perkasa depan aku, lepas tu aku terpijak skirt sendiri dan tergolek macam tergiling kat tengah-tengah midvalley ni, kan dan tiba-tiba jadi femes..."

"ketat sangat ke baju ni? orang sedar ke lapisan(s) kat perut aku ni....?erk!"

"boleh ke aku pakai kasut ni, kalau ada hamster melintas depan aku, sempat ke aku nak mengelak dari pijak hamster yang kiyut miyut tu... ?"

kan susah bila pakaian yang korang pilih tu buat korang terpaksa berfikir sepanjang masa. and this brings us to the next point....

it's not about the look, you just want to be different.

pernah fikir kenapa setiap kali ada fesyen tudung baru muncul, ada yang nak cepat-cepat jadi yang terawal pakai fesyen tudung tu?

setengah sebab nak cuba benda baru, setengah lagi nak sebab nak jadi lain dari orang lain. nak buat statement biar satu dunia nampak dia lain dari perempuan yang duduk sebelah dia kat kuliah. bila fesyen yang korang pakai dah lain macam, memang jadi tumpuan mata lelaki dan perempuan, ye dak? kau tak kesah bila fesyen kau tu pelik sampai orang ingat kau student foreigner dari nigeria?

dan kita sampai ke bab terakhir, dan aku rasa ini paling penting.

seorang suami tahu dia dapat isteri yang baik bila isterinya pilih pakaian yang lebih cantik bila di rumah berbanding bila keluar rumah.

bukan maksud aku bila keluar rumah kena pakai baju lusuh, seluar tampal, rambut ikat pakai getah nasi lemak. maksud aku kat sini, bila korang pakai cantik-cantik untuk keluar rumah, pastikan pakai lebih cantik bila ada kat rumah, insyaAllah redha suami tu senang je nak dapat.

bila korang berkahwin nanti, ingat benda ni. sebab kita selalu terlekat dengan mentaliti "keluar rumah kena melawa, duduk rumah mesti selekeh".

apa guna melawa untuk tontonan orang lain, tapi depan suami sendiri, erk...mengecewakan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
nah dua ekor hamster, boleh buat lauk sahur esok...

128298127260157500heeheestopti.jpg
see more Lolcats and funny pictures, and check out our Socially Awkward Penguin lolz!

8 komen komen oltromen:

Ibu Ammar said...

belum kawen pun aku mmg cun dalam rumah..

kbai

yui said...

bila fesyen jadi lagi utama dari syariat...

haha lawak la kupasan2 di atas... pandai kau tulis =p=p=p

syafa said...

pakai la apa pun yg boleh berikan kite keselesaan. asalkan menutup aurat :)

cik ungu said...

aku still rasa baju kurung pilihan terbaik. time formal boleh. kasual pun boleh.


tapi kalau pakai baju kurung, aku tak boleh melompat dari tangga atas terus ke bawah.


harus koyak kain. haruslah seksi.


*tertekan ~

abghani said...

k..terbaek bro

y i e n said...

wahhh~ entry yg bagus ni utk tambah info, hehe!

roq said...

haha....nice!! :)

singgah2 la sini plak ye :)

✿ cik pieQa ✿ said...

p'umuman penting kepada mangsa fesyen,

lepas ni akan kelua trend pakai bikini. sesuwai untuk pegi shopping kat shopping complex dan pasar borong. sila lah berebut2 ikut dan kejar fesyen tu, jangan ketinggalan.

Post a Comment