! ! BajuLusuhSeluarTampal: menjadi ninja adalah cita-cita saya

Pages

Wednesday, June 1, 2011

menjadi ninja adalah cita-cita saya



masa aku kat sekolah rendah, masa darjah satu dua tiga, cikgu akan suruh budak-budak sekolah tulis 3 cita-cita atas kertas. nombor 1 adalah yang semestinya paling bes, dan seperti biasa jawapan yang paling popular adalah cikgu dan polis.

aku pun pernah kot beberapa kali tulis cikgu atau polis, tapi biasanya benda kat kertas tu aku buat main-main je. masa tu aku ada beberapa cita-cita yang betul-betul dalam kepala otak aku.

  1. ninja
  2. manusia yang cipta surf board yang boleh terbang
  3. angkasawan


ya, aku tahu cita-cita menjadi angkasawan adalah sumpahbosan. aku bukan seorang-doktor-hensem, sebab tu tak boleh jadi angkasawan.

untuk cita-cita nombor 2 tu plak, tu pun dah jadi bosan, sebab sekarang aku dah tau realiti macam mana satu teknologi tu lahir, betapa susahnya kerja nak menghasilkan benda canggih, betapa boleh sakit otak memikir camne nak selesaikan benda-benda detail ni. boleh la lupakan cita-cita tu.

jadi tinggal la cita-cita untuk jadi ninja. tolong jangan pikir ninja turtle atau naruto, naruto tu dah terlalu ramai orang baca/tengok, aku rasa dah jadi overrated plak. ninja yang aku pikir selalu dalam kepala takde cakra atau boleh buat kuasa sampai keluar api dari badan ke ape.... tapi ninja yang boleh berjalan dengan senyap, menyorok dengan berkesan, lari laju....benda-benda tu la. walaupun aku dah besa, aku tetap rasa kerja jadi ninja adalah sangat cool. inilah kesan dari banyak sangat tengok tv.....

dan bila aku aku masuk darjah 4, aku takde simpan cita-cita lagi. rasa macam tak bes pun pikir jauh-jauh masa tu, jadi budak lagi bes. pikir kena pegi skolah, balik skolah main, esok buat benda lama lagi, tak bosan pun. jadi, sampai la abes skolah aku takde cita-cita, aku tak tau la cita-cita tu penting ke tak, tapi cikgu asek cakap cita-cita tu penting, "kalau takde cita-cita nanti kamu masuk ajaran sesat, lepas tu kamu memberontak jadi ahli parti komunis....", kata seorang guru yang dirahsiakan namanya.

balik kepada cerita aku nak jadi ninja.

haha, rajin pulak aku lukis kat paint malam-malam ni....


sebab aku dari kecik rasa nak jadi ninja, aku pun konon-konon berlatih untuk berjalan dengan senyap, naik tangga dengan senyap, perlahankan heart beat....... itupun ada banyak lagi benda dalam kurikulum ninja yang belum aku buat, contohnye terbang dengan glider, menyelam dalam air lama-lama, membaling benda tajam, menggunakan bom asap, melekat kat siling macam spiderman.

bila pikir balik pasal cita-cita yang terkubur ni, rasa macam.......

sekarang aku rasa aku dah terlalu tua untuk jadi seorang ninja. masih adakah sinar harapan untuk aku menjadi seorang ninja yang berkaliber? kalau aku berjalan buat semua benda dalam silibus seorang ninja, ada siapa-siapa nak amek aku bekerja tak? jadi ninja dapat cuti raya berapa hari?

3 tahun je aku simpan cita-cita, lepas dari 3 tahun tu, aku tak pasti dah apa yang buatkan aku terus belajar benda kat sekolah, mungkin mak bapak aku kot yang buat aku tak lupa untuk belajar dan pergi sekolah....

aku rasa hidup tak ada cita-cita tak la seburuk yang dihebohkan oleh cikgu-cikgu atau pakar motivasi.

3 komen komen oltromen:

ღ p!nk veLvet ღ said...

ninja ta bole raye :p

btw ... chomel gile kentang 2, haha!

cik ungu said...

"cita2 tu penting untuk tentukan masa depan kamu.."

tu cikgu aku cakap dari darjah satu smpai sekarang.

soalan sama yang berulang2 adalah sangat annoying.

bertambah annoying bila aku tak tau nak jwb ape.
ahh..~

Alv0808 said...

Hahaha...besa la nak jadi ninja. Masa kecil tu saya pula nak jadi superwoman dan masa tu saya suka urai2 rambut panjang sebab nak jadi macam cartoon tu hehehe. Mum selalu marah hahaa...

Post a Comment