! ! BajuLusuhSeluarTampal: derenjis-renjis dipilis

Pages

Monday, June 27, 2011

derenjis-renjis dipilis

aku tulis kali ni agak ilmiah, tak selesa dengan entri ilmiah? sukati anda lah....
entri ini pasal lagu kahwin yang popular abes la kat majlis kenduri kahwin melayu. please do not say "majlis resepsi", i resent that. geli weyh....


kenal tak lagu direnjis-renjis dipilis ni? aku rasa, setiap kenduri kahwin melayu aku pergi mesti ada lagu ni, tapi masa aku kahwin 6 bulan lepas, aku tak sedar pulak ada ke tak lagu ni. mana ada masa aku nak teliti lagu yang ada masa tu, sibuk weyh...

ini lirik lagu tu, aku tak tau siapa komposer lagu ni.....


Di renjis renjis di pilis 
Di tepungi lah tawar
Hai beras kunyit di tabur
Disiram si air mawar
Duduk muda sejoli
Atas pelamin berseri
Dihias intan baiduri
Sebagai raja sehari
Lepas duduk bersanding 
Jalan rapat berganding
Salam bersalam keliling
Sambil mata menjeling
Riang pengantin baru
Gurau senda bercumbu
Aman damai selalu
Sampai ke anak cucu
rangkap 2 sampai 4 tu aku rasa semua orang paham clean and clear la maksudnya, setakat nak cakap keromentikan pasangan baru kahwin, sampai ada cumbu-cumbu bagai, hahaha.....
tapi, rangkap yang 1st tu macam lain sket.... rangkap 1 tu pasal menepung tawar. satu tradisi melayu zaman dahulu kala. berapa kuno tradisi ini? tradisi menepung tawar berasal dari agama hindu, zaman sebelum Islam sampai kepada orang melayu, majoriti orang melayu beragama hindu.
tugas menepung tawar ni bukan boleh siapa-siapa mak sedara korang naik pelamin, lepas tu renjis-renjis, tepung menepung sesuka hati okeh..... merenjis dan menepung tawar ni adalah tugas khas untuk bomoh wanita satu-satu kampung. masa bomoh ni merenjis, dia akan baca mantera-mantera tertentu untuk kesejahteraan pasangan pengantin...

direnjis-renjis dipilis. dipilis tu pulak apakah?
1 ubat yg dipalitkan pd dahi.
2 tanda silang yg dibuat pd dahi sbg tangkal. berpilis memakai pilis. memilis membubuh tanda silang pd dahi atau pd pelipis dlm upacara persandingan.
3. garis pangkah di dahi utk menghindarkan penyakit; berpilis menggunakan (memakai) pilis.



pilis ni pun tradisi lama jugak, aku rasa orang zaman sekarang tak buat dah, sebab syirik, agak messy, boleh buat kotor baju pengantin, dan merosakkan make-up pengantin. kesian kat mak andam...
cuba bayangkan dahi pengantin ada tanda X masa bersanding, itu la namanya memakai pilis.

sekarang aku rasa lagu ni macam dah tak sesuai je dgn zaman sekarang. orang zaman ni lebih banyak kesedaran agama, orang dulu-dulu bukan tau sangat ilmu agama, tau sikit-sikit je....

aku harap lagu ni tak ada kat majlis aku haritu, dan tak akan ada orang guna lagi....

4 komen komen oltromen:

kotak said...

serius! tak dop lagu nih mse kite kawen okeyh.

Unknown said...

ohh ye ke..

Unknown said...

Membubuh

Kelibat said...

Rangkap ke2 dan ke3 je di acara majlis kahwin.
Rangkap 1 sebelum majlis.
Rangkap 4 selepas majlis.

Post a Comment