! ! BajuLusuhSeluarTampal: apa aku pikir bila jumpa orang guna bahasa rojak

Pages

Friday, September 9, 2011

apa aku pikir bila jumpa orang guna bahasa rojak

ramai sangat dah manusia pakai bahasa rojak... bukan rojak sikit-sikit punya, ini memang rojak tahap kronik ....

rojak tahap kronik tu macam mana?
bila pengguna bahasa rojak merasakan dia lebih hebat bila guna bahasa rojak dari guna bahasa yang asal.....

merojakkan bahasa bukan jadi kes kat bahasa melayu je tau? bahasa lain pun sama jugak jadi mangsa.. tapi orang malaysia memang pro bab rojak merojakkan bahasa sendiri.... banyak sangat makan rojak agaknya..

dalam sehari, banyak je orang yang aku jumpa orang guna bahasa rojak....walaupun dah biasa dengar, tak semestinya aku anggap bahasa rojak satu benda yang aku boleh terima dengan mudah.. apa guna belajar satu bahasa kalau tak gunakan dengan betul....lagi kesian kalau bahasa ibunda sendiri dirosakkan..

bagi aku, campur-mencampur bahasa dalam satu ayat adalah aktiviti tidak sihat....semua bahasa yang terlibat dalam ayat tu dah dijatuhkan tarafnya... ada sorang prof. emeritus pernah cakap, bahasa rojak tu "melacurkan bahasa".... lagi ganas istilah yang pakcik tu guna..

apa yang terlintas dalam kepala aku bila jumpa pengguna bahasa rojak....

1) orang kampung yang cuba nak membandarkan diri

konon selit-selit perkataan orang putih tu, nampak bersifat urban lah...? pftt... kalau macam tu gaya kau, makin nampak kesian ada la... aku tahu kau boleh berbahasa orang putih, silalah dengan hormatnya gunakan dalam ayat lengkap..

cuba masak beras pulut campur dengan beras basmati dalam satu periuk nasi, agak-agak boleh ke masak dengan rata...?

apa? tak reti masak nasi.....? dush! dush! meh sini aku siku dahi kau.....

2) orang bandar yang dah tak reti nak ingat bahasa sendiri

kau pikir kau dah duduk lama kat bandar, kau ada hak la nak campur-campur bahasa...?
ini bukan gerai jual nasi campur.... nak nasi campur boleh pergi gerai makcik sebelah...

semua orang belajar bahasa melayu paling kurang 11 tahun dekat sekolah.... 11 tahun tu lama tahu.. apa yang kau buat dekat sekolah kalau bahasa melayu sendiri pun tak tahu..?

--------------------------------------------------------------------------------

kamu kenal wardina safiyyah kan? aku rasa ramai jugak dah tengok video ni..... mungkin dekat tv, mungkin dekat youtube.. walaupun dia gunakan bahasa melayu dan bahasa inggeris....cuba tengok usaha dia untuk pisahkan dua bahasa supaya tak terkumpul dalam satu ayat..



jom bertaubat dari guna bahasa rojak, kita sama-sama kurangkan sikit-sikit...aku tahu, bahasa rojak ni satu ketagihan yang susah nak lawan, tapi takkan kita tak nak cuba.... kalau bahasa kita sendiri kita tak nak jaga, kenapa hairan bila orang lain pandang rendah bangsa kita..?

1 komen komen oltromen:

yusuflaili said...

Salam;
Bahasa rojak ni bukan saja digunakan dalam pertuturan secara lisan...malah dim penulisan dah berjangkit juga..contohnya FB dan Blog dan banyak lagi.

Post a Comment