! ! BajuLusuhSeluarTampal: amsterdam.

Pages

Tuesday, September 27, 2011

amsterdam.

aku ada banyak lagi sisa cuti sebelum semester baru mula, aku rasa baik aku tulis entri... boleh isi masa sikit.. 

10 hari aku guna untuk berjalan, pusing beberapa bandar eropah. silalah percaya, perjalanan ni melibatkan keretapi, bot, kapal terbang, bas, metro, dan kaki manusia... oh, dan metro yang aku maksudkan tu bukan surat khabar sampah harian metro yang suka siar cerita lucah, tapi metro tu sistem keretapi bawah tanah..

terusan air di mana-mana
amsterdam : bandar yang terkenal dengan ganja dan pelacuran... dua-dua benda ni adalah bisnes 'halal' dekat amsterdam, siap ada cukai semua okeh, bukan jenis bisnes sorok-sorok..
pergi jalan mana-mana dalam bandar ni mesti boleh bau asap ganja.... kat sebelah airport pulak, pokok ganja diternak dengan jayanya.. ya, ganja dekat belanda adalah made in belanda...

tapi, bukan ganja je yang boleh dicari kat sini, dadah lain pun ada jugak... dan ada dalam macam-macam bentuk... dalam brownies, minuman, lolipop....

untuk rekod, aku tak terlibat dengan dadah.

bila dekat amsterdam:

sila bezakan cafe dan coffee shop...hmm.. dua-dua jual kopi, cappuccino dan hot chocolate dan lain-lain minuman panas... tapi cafe adalah tempat sebenar kalau nak cari kopi, cappuccino dan hot chocolate... coffee shop tu kedai jual dadah, tapi peraturan mewajibkan kedai-kedai ni jual minuman tidak beralkohol jugak.. oh, berbual dengan orang yang tengah high sebab isap ganja adalah menarik, kadang-kadang idea dia orang ni bernas tahap gaban, serius aku tak tipu... boleh siap berbual benda-benda berat macam politik atau perang kat afghanistan lagi.. bila tak high, tak reti pulak dia orang ni nak berbual pasal benda tu...

untuk siapa yang belum tahu, lagu "Cerita Kedai Kopi - Malique feat. Salam" tu memang merujuk kat coffee shop, kedai tempat jual beli dan isap dadah...

sila berhati-hati dengan penunggang basikal... mereka takkan berhenti untuk apa-apa kot.. kalau ada manusia kat laluan basikal, memang boleh jadi arwah jugak la manusia tu sebab kena langgar dengan basikal secara berjemaah..

masjid besar amsterdam ada peraturan sendiri, sila pakai kasut dekat kawasan amek wudhuk... sila pakai stokin dalam dewan solat...ya, lelaki dan perempuan kena buat macam tu...
masjid ni bekas gereja, tapi kiblat memang cukup-cukup je tegak dengan bangunan asal...

untuk keluar dari amsterdam dengan kapal terbang, "security check" dekat airport agak ketat... semua orang kena tanggal kasut.. alasan mudah je, tak nak orang seludup dadah keluar dan negara tu...

-------------------------============-------------------------

kat bawah ni ada gambar-gambar je... klik gambar untuk pembesaran..

rumah bot, cantik weyh...

saya sayang jaket hijau saya




aku nak motor ni sebijik...