! ! BajuLusuhSeluarTampal: hari ibu dan illuminati ?

Pages

Wednesday, May 11, 2011

hari ibu dan illuminati ?

puas sambut hari ibu? seronok tidak terkata sampai rasa nak lompat-lompat macam budak tadika dapat gula-gula seguni?

tajuk hari ni pasal hari ibu. aku tahu hari ni bukan hari ibu, tapi sebab memang aku berdedikasi untuk tak tulis sesuatu betul-betul ikut event semasa, jadi aku pun tulis lambat sket dari hari ibu.

apa kaitan hari ibu dengan illuminati ? aku pun tak pasti kalau ada kaitan. tapi,

apa yang korang tau dengan asal usul sambutan hari ibu? haa...tak tau la tu, main sambut je. tak salah pun sambut, tapi harap takde la budaya "pak turut" dalam jiwa naluri korang yang suci bersih tu.

hari ibu muncul dalam kalender sebab seorang perempuan dari amareka syarikat, nama dia Anna Jarvis. dia mula  berkempen suruh orang sambut hari ibu pada 1907. sebab hari ibu yang dia asaskan ni jadi hyped sangat, negara amareka syarikat pun memberi acknowledgment untuk hari ibu. lepas tu tersebar plak hari ibu ke 40 buah negara lain.

kempen Anna Jarvis jadi lebih dari apa yang dia impikan....

tak lama lepas tu, Anna Jarvis mula menentang sambutan hari ibu. ya betul, dia lawan hari ibu...
dia sangat tak puas hati bila hari ibu jadi waktu penjual bunga dan kad ucapan jual barang dengan harga melampau. lagi melampau dari harga gula naik, lagi ganas dari harga petrol yang banyak kali naik. antara kata-kata Anna Jarvis pasal kad ucapan hari ibu, "nothing except that you are too lazy to write for the woman who has done more for you than anyone in the world."

Anna Jarvis menggunakan kata-kata carutan zaman 20-an untuk kutuk peniaga yang ambil kesempatan : "charlatans, bandits, pirates, racketeers, kidnappers and other termites,"

apa jadi dengan Anna Jarvis? dia habiskan semua duit dia untuk kempen menentang hari ibu dan mati dalam keadaan pokai dan tidak mempunyai anak.

serius aku tidak tipu, ini sejarah weyh. sejarah yang baru 100 tahun lepas.  kira baru lagi jugak la untuk kategori sejarah.



abestu hanafijaafar, apa yang ko cuba cakap ni? sambut hari ibu tu salah ke ?!

bukan macam tu la... aku suka kalau orang kita buat sesuatu bersebab, bukan buat sebab ikut orang lain, bukan sebab ikut apa yang ada kat tv, bukan sebab buletin utama cakap kena buat...

3 komen komen oltromen:

Ezi the messy said...

oh nak google la pasal anna jarvis ni..

EZAN IDMA said...

baru je tau pasl ni

kotak said...

ha,tak ucap selamat hari ibu pon kat ayg.... mne boleh cmnih!!! saya merajuk. mlm nih,awak tdo bilik awak,saya tido bilik saya.

Post a Comment