! ! BajuLusuhSeluarTampal: soalan hari jumaat

Pages

Thursday, March 24, 2011

soalan hari jumaat

hari ni jumaat, jadi soalannya, perlu ke aku pergi solat jumaat?

ikut mazhab syafie kita, solat jumaat kena ada 40 orang kan...

kalau tak cukup 40 orang, wajib ke pergi solat jumaat tu?

adakah 40 orang tu jumlah orang kat masjid ? atau jumlah orang kat sesebuah qariah ?

meh la jawap, aku memang tak tahu, sebab tu aku tanya. yang aku tahu, benda ni macam susah je nak jadi kat malaysia. minggu lepas aku pegi masjid kat sini, jemaah jumaat tak sampai 20 orang pun. padahal masjid tu boleh tahan la cantik untuk standard dalam negara jermeni ini.....

orang islam kat negara ni tak amalkan mazhab syafie, itu aku pasti la..

6 komen komen oltromen:

baincardin said...

pergi je solat jumaat tu. Allah sentiasa bersama orang yg ikhlas.:)

Pokok said...

itu kena tanya para ulama lah.. sebab kalau dlm keadaan darurat boleh bertukar mazhab. contohnya semasa di mekah, ikut mazhab shafie, bersentuh lelaki dan perempuan batal air sembahyang, tapi mazhab hambali tak batal. selagi tidak menaikkan nafsu serakah.

Wan Hafisah Collection's said...

yg pasti sy tahu klu lelaki tak pergi smyg jumaat sbyk 3x lelaki tu xleh walikan ank perempuannya.

itu apa yg sy sll dengar la..

FaKArePa!n said...

em.. kalau ikut buku teks PAI.. xleh nak buat solat jumaat tu sebab jemaah tak cukup 40 orang y bermaustautin kat situ..

jom baca..
Tips Karaoke Cemerlang

kay_are said...

em.. camtu cari r masjid.. habis cerite..

ateekaamer said...

40 orang yang bermastautin. musafir tak dikira.

orang islam kat negara ni tak amalkan mazhab syafie,

abes kita ikut mazhab sape?

Post a Comment