! ! BajuLusuhSeluarTampal: boleh ko jawap soalan ni dengan pantas..?!

Pages

Tuesday, March 8, 2011

boleh ko jawap soalan ni dengan pantas..?!

pernah rasa kena soal dgn soalan yang macam remeh ? tapi kalau ko tak dapat jawap, memang memalukan, bukan memalukan ko sorang je, tapi memalukan lagi beberapa juta rakyat malaysia. kisah adalah seperti berikut :

tengah-tengah aku nak nak buat kerja aku, datang la sorang rakan sekerja aku ni. dia bukak la topik pasal negara asal aku. kepada yang tak tahu, aku berasal dari malaysia. baru bukak topik sket, banyak la pulak aku  kena soal siasat. dah macam sesi terjah menerjah dalam melodi pun ada...

apakah ranking dunia malaysia dalam kategori luas permukaan negara ?


berapa tinggi gunung tertinggi di malaysia dalam kiraan meter ?


sape nama Agong ?


berapa persen orang islam kat malaysia ?


berapa juta rakyat malaysia sekarang ?


apa masalah dalaman negara sekarang ?


apa lagi, korang cuba jawap soalan-soalan tu cepat. tak bleh google, tak bleh bukak wikipedia. kata orang malaysia, ni sume kat pasal malaysia. bukan pasal negara lain...

tak pelik untuk aku kena tanya soalan ni hari-hari. orang sini anggap pengetahuan macam ni memang benda standard untuk tahu pasal negara sendiri. jadi kalau aku tak dapat jawap, mesti diaorang ingat sume orang malaysia adalah lemah, tak reti nak amek tahu pasal negara sendiri...

dari enam soalan tu, berapa yang korang dapat jawap dengan spontan?

2 komen komen oltromen:

cik hajar said...

3 out of 6.
Tuanku Mizan Zainal Abidin, Sultan T'ganu.
30juta secara kasar.
masalah politik y takde ketelusan, agihan ekonomi kurg adil. yg masalah2 ni open-ended question. lain org, lain opinions kot.

geografi kureng sket.
tau Gng. Kinabalu je. -.-"

hobi baru pas bce entri ni. google psl M'sia.

Hanis Haziqah said...

hands down. satu pun aku tak dapat jawab. harus evaluate diri balik ni.

Post a Comment