! ! BajuLusuhSeluarTampal: February 2009

Pages

Wednesday, February 18, 2009

disini masa (dan wang) dialirkan...

saya sangat marah, kereta ini tidak mahu bergerak
^^^Mercedes Benz Museum^^^

[beautiful castles do not exist only in fairy tales]
^^^Burg Hohenzollern^^^


musim sejuk terlalu sejuk, mungkin badan boleh panas sedikit dengan memakan matahari ini.
^^^matahari jatuh di Reutlingen^^^

kami sangat berjaya dalam menghabiskan duit.
^^^Metzingen "Factory Outlet City"^^^

musim sejuk, silalah berlalu dengan pantas...

“tiada yang seronok mengenai musim sejuk melainkan jaket musim sejuk milikku”

Ini yang aku kata sebagai : hujan air di negeri sendiri, hujan air batu di negeri orang. Sungguh musim sejuk sgt melecehkan. Namun bukan perihal musim sejuk yang ingin dibebelkan. Aku nak cite pasal makan, entah macam mana aku punya selera makan kat negara ni jadi bertambah2, mungkin sebab aku tiba dalam musim sejuk yang memerlukan aku makan dgn lebih banyak. Tapi kalian mungkin sedar aku duduk kat negara bukan Islam dan lebih susah nak cari makanan halal kat sini berbanding kat malaysia.

Aku rase kesedaran aku terhadap makanan halal semakin tinggi bila kat negara ni, ye, kat negara ni mana ada logo halal jakim. Sebab benda tu tak wujud kat sini la kesedaran aku meningkat. Setiap kali nak beli barang makanan, aku mesti baca bahagian Zutaten (isi kandungan). Lepas tu klu ada yang meragukan, contohnya benda yang ditulis dlm kod E422 atau apa2 je la kod yang ada, aku kne tgk [list] yang senior dah bagi. Nseb baik la ada [list] yang senior bagi.

Dan bila kami malas nak masak atau dah memang berada dekat bandar, maka makanlah kami di kedai2 yang tertentu. 3 minggu je duduk negara ni dah membuatkan aku cukup muak makan makanan turki, nak wat camne...kat Radolfzell aritu, tu je mknn yang dibuat halal.

Teman sebilik aku, William berkata-kata: “Germany is a big fridge”



Mmg sgt betul pun, haritu ingtkn musim sejuk dah nak abes, salji sume dah cair. Sekali dtg ribut salji, sampai sekarang sume benda nampak putih, mungkin ini yang dikatakan sebagai “berputih mata”. Apa2 pun, aku mmg betul2 jadikan negara ni sebagai peti sejuk, susu aku simpan kat luar tingkap, lagi sejuk dari letak kat dalam peti sejuk, kan dah dpt jimatkan tenaga tu, hahaha... (sebenarnya malas nak ke dapur je)

Dan kerana masa di bilik setakat ni tak banyak kepada belajar, lebih kepada mengadap dengan penuh seti a akan komputer masing, byk la jugak makanan rapu yang dikunyah, sedap dan kadang2 sampai mengenyangkan, aku tau tak elok makan benda2 tu. Agak malas nak memasak sbnrnya, sebab amek masa yang lama dan nak tunggu mknn siap dgn perut yang lapa tu sgt tak bes, tapi kalau nak makan makanan malaysia, kne la jugak masak. Ada je ayam halal jual kat supermarket, tapi tak sume supermarket ada. Jadi boleh la sekali sekala makan ayam masak merah ke, goreng ke, mcm mane pun aku tetap rasa malas nak masak selalu, hahaha...

Tuesday, February 17, 2009

kami sangat _._._._._

Entah aku rase, minggu ke-6 kat negara ni, rase nak balik malaysia jadi penjaja pisang goreng je.

Hari ni sgt teruk lagi menerukkan. Pagi dah la ribut salji, walaupun salji turun tapi suhu tak negatif. Tak la sejuk sgt untuk badan, bagus la kn......tapi sebab tak cukup sejuk untuk salji kekal beku, maka salji mula cair, yang mmg tak baik untuk persekitaran, sume benda ada lecak. Pijak salji yang separuh cair rasa sgt melecehkan dan menjijikkan.

Tapi yang paling tak menggembirakan hati : kelas matematik. Soalan “persamaan serentak”, dia bagi teks dan kami perlu fikir bagaimana hendak membentuk persamaan dan selesaikan masalahnya. Kelas kami terdiri dari pelajar dari malaysia (melayu dan cina), dan pelajar dari China. Dan kerana teks diberi dlm bahasa jerman, ada masanya kami tak paham beberapa istilah. Baru saja kami mahu bertanya kat pensyarah apa maksud ayat itu dan ayat ini, pelajar dari china sudah memberi jawapan akhir.

Keadaan yang sangat menekan jiwa raga serta perasaan kami.

4 soalan semuanya, dan semuanya kami gagal. Kami telah memutuskan bahawa kami sgt bodoh dan perlu belajar dgn lebih bersungguh2. Maka tiada lagi perlu untuk pulang ke malaysia dan menjaja pisang goreng.

Wednesday, February 11, 2009

org jerman ni mmg...

“Du beobachtest deinen Nachbar, und du beobachtest deinen Nachbar. Wenn du siehst, dass deinen Nachbar faul ist, gehst du nach Polizei.”

Ertinya: “kau tengok jiran kau, dan kau juga tengok jiran kau, bila kau nampak jiran kau malas, pergi bagitau polis.”

Ni la yang cikgu bahasa Jerman aku yang terbaharu bagitau dalam kelas aritu bila kami kata orang jerman ni rajin, menepati masa, pembersih, maju, dan lain2. Mmg betul negara ni antara beberapa negara maju yang wujud kat dunia ni, tapi yg lebih menarik adalah sebab mereka jadi maju.

Ayat kat atas tu merupakan tradisi beberapa ratus tahun dlm perundangan negara ni. Undang2 di negara ini dicipta untuk melawan sifat malas penduduknya. Orang dari negara lain dtg ke negara ini melihat perangai orang jerman yang rajin. Sebenarnya mereka mcm tu bukan sebab rajin, tapi sebab nak tunjuk kat jiran mereka yang mereka tak malas. Maka pagi2 lagi mereka buka tingkap luas2 dan sidai selimut kat tingkap, bia satu dunia nampak yang mereka dah bangun (tak malas la kan bangun awal).

Peraturan negara ni agak detail jugak la, klu kat m’sia ada larangan membuang sampah merata2...kat sini pun ada, tapi dia siap tulis lagi jenis sampah apa yang membawa jumlah denda yang berbeza2. Gula2 getah : 30euro rokok: 15euro kertas: 15uero tin minuman: 20euro dan lain2.

Apa2 pun kat sini tetap ada sistem mempercayai, contohnya: menggalakkan bawa beg masuk masa gi [shopping], jadi tak perlu guna beg plastik (pemeliharaan alam sekitar). Tapi bila dia tak percaya anda, mmg btul2 tak percaya. Aritu aku naik baik, bli dua tiket berkumpulan (Gruppetageskarte) harga 16Euro. Aku bayar dgn byk syiling, pemandu bas tu siap kuarkan kaca mata dia kira duit tu sampai sekecil2 duit 10sen tu pun.

Orang jerman ni bukanlah orang yang rajin, Cuma taat pada peraturan je. Sebab tu bila kerja mmg mcm robot. Klu 5 jam, maka 5 jam la kerja je. Tak bercakap langsung bila tak perlu, waktu rehat je mcm kembali jadi manusia. Tapi apa2 pun tu yang wat aku [respect] dengan org jerman ni, btul2 taat. Tgk je perang dunia dulu pun, bila disuruh org biasa jadi askar, diaorg pegi je. Hahaha, bes plak mengarut pasal orang putih ni.......

Monday, February 2, 2009

lama sudah bukan..

Maaf kalian, lama sudah tidak aku mampu menulis, [post] ini pun ditulis beberapa kali dalam masa beberapa minggu, jd byk benda ditulis sekali.

Kehadapan kalian yang membaca blog ini, sungguh aku berasa lega bahawasanya tidak ramai yang mengikuti blog ini, namun begitu jika ada di antara kalian yang singgah di sini tanpa niat, adalah bagi aku mengalu-alukan kehadiran dan kemampiran kalian. Semua ini kerana aku mahu menulis mengenai sesuatu yang aku sendiri rasa tidak selesa jika ada orang lain memaksa untuk aku membaca, melihat atau mendengar mengenainya.

Akhirnya aku mampu menulis [post] ini kerana kesibukan menghadapi hidup yang tak tentu lagi ni. Hujung minggu lepas dah penat berjalan ke m├╝nchen, lebih dikenali dalam bahasa inggeris sebagai munich. Bandar itu cantik, penuh dengan sejarah dan kemodenan. Tapi rugi, pergi hari ahad tak bleh [shopping]. Semalam hari sabtu, pegi stuttgart. Maka dah dua2 museum mercedes dan BMW sudah dilawati. Kepada atiqah, nnt aku letak gambar yang ko nak tu ye.

Byk jugak benda nak kene biasakan klu nak idup kat sini, dari benda yang remeh sampai ke benda besa. Klu pegi bndar besa, mase nak lintas jalan mmg kne tunggu kat [zebra crossing] dan kat sini lintasan tu mmg berfungsi. Klu takde kereta pun, tak bleh lintas selagi tak hijau, klu lintas jugak nnt ada la org german marah2. Tapi lain cite plak klu kat bandar kecik atau jalan kecik yang takde [zebra crossing], kereta kne berhenti untuk org yang nak lintas. Penat jugak nak biasakan diri dengan kereta-berhenti-orang-melintas. Rase janggal.

Org bercium di khayalak ramai tu dah jadi benda biasa dekat sini, diaorg ni mcm lagi ske nak menunjuk plak yg diaorg bercium. Sekarang musim sejuk, diaorg pakai kira sopan lagi la, nnt dah musim panas, tak tau la camne. Ada satu lagi benda yang menyusahkankat sini, tapi benda bagus jugak la. Budaya kitar semula sgt tinggi kat negara ni, keseluruhannya ada 7 tong sampah berbeza untuk kita asingkan sampah, tapi biasanya ada 4 je yang byk dijumpai. 4 ni pun dah pening kepala sebab ble masak2 kat dapur kne pikir benda yang nak buang tu kne masuk tong yang mane satu. Klu tak asingkan sampah, nnt kne saman 30euro, lebih kurg rm150 tu.....

Kat sini pengangkutan awam sgt bes, byk dan menepati masa. Bleh sampai byk sgt tempat. Sebab tu tiap2 pagi kitorg kene berlari keja bas 8.06 pagi kat bus stop tu. Dan mungkin kat sini bandar kecik, org tempatan sgt ramah. Nek bas kne ucap selamat pagi/siang/malam, trun bas pun kne ucap selamat. Ble beli kat kaunter bayaran, mst kne cakap ‘hallo’ dulu, pastu ble dah nak blah kne cakap ‘danke, tschuss, dan mcm2 lagi’. Kdg2 tgh jalan2, wlupun mlm2, ada je org akan cakap ‘abend’ = ‘evening’. Pnat jugak nak biasakan dgn rentak jalan kaki mereka ni. Kaki org jerman dah la panjang, pastu langkah besa2, laju gile jalan. Klu jln mcm kat m’sia, mmg kne langgar la. Mase musim sejuk ni bagus jugak jalan laju2, dapat panaskan badan.

Rasenya aku dah dpt biasakan diri dgn cuaca kat sini, walaupun idung aku asek berdarah je, tapi darah beku la, tak mengalir keluar. Haha, aku tak ske pakai payung, tapi mcm nak kne bli jgk je, sekarang dah makin kerap hujan....tu pun nasib baik jaket musim sejuk aku kalis air. Ikutkan ati byk btul benda aku nak bli.............tapi rase baik simpan dulu, ada barang yang lebih murah dekat m’sia.