! ! BajuLusuhSeluarTampal: kaki kau busuk, tapi kau tak tahu kenapa...

Pages

Tuesday, October 4, 2011

kaki kau busuk, tapi kau tak tahu kenapa...

dari pagi sampai petang korang pakai kasut,
bila balik rumah / bilik...tanggal kasut..
roommate sesak nafas sebab bau kaki korang busuk sangat...

itu situasi biasa kan? tapi aku tak nak tulis pasal macam mana nak tangani masalah tu... aku cuma nak tulis kenapa kaki jadi busuk...

kaki busuk dalam 7 langkah mudah :
  1. kaki bila sampai waktu, aku keluarkan peluh...
  2. peluh secara asasnya cuma air dan garam, jadi peluh tak ada bau sangat...
  3. tapi peluh ni memang sukakan perhatian, peluh memanggil-manggil bakteria supaya datang...
  4. bakteria pun datang...bukanlah benda pelik bila ada bakteria ada kat atas kulit.. tapi peluh adalah sumber makanan yang sangat lazat untuk kaum bakteria..
  5. kenduri ni sangat meriah sebab selagi ada peluh, maknanya sentiasa ada makanan untuk bakteria...
  6. bakteria makan, dan bakteria pun berak
  7. berak bakteria ni yang sebenarnya busuk, ini la punca kaki berbau...

pakai stokin akan cuma membusukkan keadaan yang dah memang busuk...

bakteria suka tempat yang lembap dan gelap...
stokin pulak halang peluh dari kering..
jadi makanan untuk bakteria kekal banyak,
dan stokin jugak kumpul berak bakteria tu,
jadi berlambak-lambak la bau busuk terhasil....

tolong jangan salah anggap, ini fakta, bukan sekadar lawak bodoh... 

oh, nak tambah lagi sikit... nyamuk tertarik dengan bau kaki yang busuk.. jadi kalau rasa banyak nyamuk suka kacau korang, boleh la pergi check bau...

8 komen komen oltromen:

Hishyamuddin said...

eiyuwww..nasib baik kaki aku xberbau sgt..hehe

abghani said...

klu pakai stokin hari hari kena ganti.kasut kena jemur pd cahaya matahari.kakai kena bersih selalu letak bedak wangi..hehehe

yusuflaili said...

Salam;
Maknanya jangan ambil mudah tentang kaki dan kasut..kena cuci betul2.

cik ungu said...

pasni nak bakar semua stokin yg ada.

LolipOp cOmel said...

betOl!!!

nyamuk akn tertarik dgn kaki yg berbau. . .
kalO x percaya. . .ce buat!he3. . .

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

kaki tanpa kasut ibarat purfume tanpa botol. jadi jagalah kaki, jaga juga kasut supaya tidak berbau seperti kita jaga purfume, jaga botol, supaya tidak pecah, kalau purfume dolce & gabbana takpe, jangan yg pecah botol minyak atar yg bau kuat tu...hehe

ummiarissa said...

sekarang ni dah ada macam-macam perfume tuk kaki...boleh cari di pasaran...saya duk rumah sentiasa basuh kaki walaupun tak busuk..hehehe

P/s:no 1.w+aktu=waktu...betul tak?

Anak Timur said...

haha... cite pasal kaki busuk plak... aku keje dalam air cond. .tak busuk la kiranya..haha...

Collagen Powder | ESP – Soy Protein Isolate Powder | GLA Complex | Omega Guard | Vita-E Complex | B-Complex | Vita-Lea | Alfalfa Complex | OsteMatrix | VIVIX | Vita-Lea for Children | Chewable Vita-C 100mg | Zinc Complex | Lecithin | Nutriferon | Meal Shakes | Herb-Lax | Cinch Shake Mix | DTX Complex | Sustained Released Vita-C 500mg | Performance Maximum (Pure Hydration Drink) | Garlic Complex | Advanced Joint Health Tablet | Peppermint Ginger Plus | Cinch Energy Tea Mix | Caratomax | Herbal Blend Multi-Purpose Cream |

Post a Comment